יום שני, 26 במאי 2008

פתיחת תכני קורסים - איך זה מתנהל?



השבוע שעבר עמד בסימן חגיגות ההשקה של פורטל פא"ר, אתר ה- Open CourseWare של האוניברסיטה הפתוחה. מעבר לספרי קורסים ייפתחו באתר גם משאבי למידה שונים שפותחו באו"פ: הרצאות מוקלטות, מילוני מושגים, לומדות, , בחינות ותרגילים, משאבים ויזואליים ועוד. בשלב הנכחי היקף הפריטים האלה באתר מצומצם למדי, אולם מטרת הפרויקט היא לעודד את מרכזי ההוראה לצרף לפא"ר את מיטב משאבי הלמידה שפיתחו עבור הקורסים שלהם (מה יוצא להם מזה?) . לילך צ'רנוביץ, מנהלת הפרויקט, מתארת את התהליך המובנה שפותח במטרה להקל על מרכזי ההוראה להשתלב בפא"ר תוך הבטחת איכותם האקדמית של החומרים שייפתחו לציבור באתר:


  1. מרכז הוראה המבקש לצרף פריט מקורס לפא"ר יכול לעשות זאת מתוך אתר הקורס עצמו. מערכת אתרי הקורסים של האו"פ כוללת היום אפשרות לסמן דפים/תכנים ספציפיים אותם מייעד מרכז ההוראה לפתיחה לקהל הרחב.
  2. בכל מחלקה נבחר אחראי תוכן שתפקידו לקיים בקרה אקדמית על החומרים האלה ולאשר את פרסומם. כל מחלקה קבעה באופן עצמאי את הסטנדרטים האקדמיים לתכנים המפורסמים בפא"ר ע"י אנשיה.

  3. חומרים שאושרו לפרסום עוברים שלבי עיבוד והכנה הכוללים (במקרה הצורך) עריכה לשונית, שיפור גרפיקה ועיצוב וכן הסדרת זכויות יוצרים במידה ובפריט קיימים תכנים שנלקחו ממקורות חיצוניים.

  4. בסוף התהליך, לאחר בדיקה ואישור סופי של מרכז ההוראה ואחראי התוכן המחלקתי מצורף הפריט הנבחר לאתר פא"ר ונפתח לציבור הרחב.

מובן שהתהליך כרוך בהשקעת עבודה מצד מרכזי ההוראה, הן בהכנה הראשונית של הפריט לפרסום והן בהמשך התחזוקה והעדכון של הפריטים הללו. הדבר נלקח בחשבון ע"י מנהלי הפרויקט ומרכזים מקבלים תגמול כספי על השקעתם. חשוב לציין כי כך ניתנת למרכז הזדמנות לפתח חומרי הוראה משופרים לקורס שלו תוך קבלת תמיכה מקצועית מורחבת, תגמול כספי מסוים ואפשרות פרסום של התוצר המוגמר לקהל נרחב של אנשי מקצוע ומתעניינים בנושא.

מה מניע מרכז הוראה לפתוח או להימנע מפתיחת חומרים לפא"ר? נשמח לשמוע את תגובותיכם בנושא ולפתח דיון שיהיה רב ערך לכולנו.


2 תגובות:

כרטיסי ביקור אמר/ה...

איזה יופי! מידע נהדר ורלוונטי ביותר. תגידו- אתם גם מקבלים הצעות לקורסים חדשים והצעות לשיפור תכני קורסים?

מרכז שה"ם - האוניברסיטה הפתוחה אמר/ה...

כל הקשור לתכנים האקדמיים נמצא בסמכות המחלקות - הצעות לשיפורים וכד' יש להעביר אל הסגל האקדמי.