יום חמישי, 29 באוקטובר 2009

כלי להערכת ההוראה באמצעות וידיאו

השימוש בוידיאו בתהליכי הוראה הולך ומתרחב במוסדות אקדמיים רבים. באוניברסיטה הפתוחה נלמדים כ-70 קורסים באמצעות וידיאו כתחליף להוראה פנים-אל-פנים, וקורסים אחרים משלבים רכיבי וידיאו לצד אמצעים אחרים. המגוון רחב של שימושי וידיאו באו"פ מחדד את הצורך להשיב על השאלה מהי הוראה טובה בוידיאו? מהם אותם רכיבי הוראה ולמידה שיכולים להפוך את הצפייה בשידורים ובהקלטות לחווית למידה משמעותית יותר? כיצד ניתן להעריך שיעור וידיאו טוב?
בכנס מיט"ל האחרון שהתקיים ב-14 באוקטובר, 2009, הציגו יעל שטימברג ובועז מרמלשטיין מצוות הוידיאו במרכז שה"ם מודל להערכת הלמידה באמצעות וידיאו. במודל זה נעשה שימוש בתהליכי הדרכה למרצים המלמדים באמצעות וידיאו, הוא מהווה כלי להערכה אישית של המרצה את איכות ההוראה שלו (תוך צפייה בהקלטות) וכן בסיס לקבלת משוב מן הסטודנטים אודות איכות ההוראה בקורס הנלמד באמצעות וידיאו.

יום שני, 26 באוקטובר 2009

עידוד אינטראקציה בין לומדים בבלוגים בקורס אקדמי

אחד המרכיבים החשובים בסביבת למידה מתוקשבת הוא האינטראקציה בין מרצים וסטודנטים ובין הסטודנטים לבין עצמם. בקורס "טכנולוגיות למידה לסוגיהן: עקרונות ויישום" הנלמד במסגרת התואר השני בחינוך, ניהלו הסטודנטים בלוגים אישיים במקביל לפעילות באתר הקורס, ב-ויקי ועוד. אחד ההיבטים המעניינים של הבלוגוספירה הוא השיתוף והדיאלוג שיכול להיווצר בין המשתתפים באופנים שונים (למשל תגובות על פוסטים או התיחסות בבלוג אחד לרשומה בבלוג אחר). לתגובות חשיבות רבה ליצירת מוטיבציה להמשך הכתיבה בבלוג.

מה מניע קוראים להגיב על רשומה? האם ניתן לעודד אינטראקציה בסביבת בלוגים?
אינה בלאו ונילי מור מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה (צוות ההוראה בקורס) ותמי נויטל (שה"ם) בדקו סוגיה זו והציגו את הממצאים בכנס מיט"ל האחרון שהתקיים ב-14 באוקטובר:


יום חמישי, 1 באוקטובר 2009

אנשי שה"ם בכנס מיט"ל

בכנס הקרוב של מיט"ל שייערך בשנקר - ביה"ס גבוה להנדסה ולעיצוב, ביום רביעי, 14.10.09, יציגו אנשי שה"ם את ההרצאות הבאות*:

1. "כלי להערכת ההוראה באמצעות וידאו" - יעל שטימברג, בועז מרמלשטיין (מושב א1)

2. "פא"ר (פתיחת אוצרות רוח): אתגרים בפיתוח המיזם " - לילך צ'רנוביץ (מושב א2)

3. "פא"ר ה OCW הראשון בעברית – ממצאים ראשונים על האתר, המבקרים והעדפותיהם " - יכין אפשטיין (מושב א2)

4. "אינטר-בלוגי": עידוד אינטראקציה בין הלומדים בבלוגים המלווים קורס אקדמי" - אינה בלאו, נילי מור (מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באו"פ) ותמי נויטל (מושב ב1)

*(קישורים למצגות ולמאמרים המלאים יועלו בהמשך)